پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150527
آغاز دور جديد تحريم‌هاي نفتي
تاریخ انتشار : 1393/11/28 13:14:56
نمایش : 1196
دور جديد تحريم‌هاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ايران با قرار گرفتن نام شرکت ملي نفتکش در ليست تحريم ها و بلوکه شدن بخشي از درآمدهاي حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي و نفت کليد خورده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، هر چند مذاکرات هسته اي جمهوري اسلامي ايران و گروه کشورهاي ۵+۱ براي دستيابي به يک توافق جامع و به اصطلاح "برد – برد" در حال انجام است اما برخلاف توافق نامه ژنو تحريم‌هاي صنايع نفت، گاز و پتروشيمي ايران شدت گرفته است.

بر اين اساس، هفته گذشته نام شرکت ملي نفتکش ايران بار ديگر در ليست سياه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا و چند کشور بزرگ اروپايي قرار گرفت، تحريمي که با واکنش مسئولان نفتي ايران هم روبرو شد و اين محدوديت‌هاي جديد نفتي را نوعي بازي سياسي عنوان مي کنند.

با قرار گرفتن نام شرکت ملي نفتکش در فهرست شرکت‌هاي تحريم شده نفتي ايران، پيش بيني مي شود محدوديت‌هاي جديدي به منظور نقل و انتقال طلاي سياه صادراتي ايران در بازارهاي چهار گوشه جهان به وجود آيد.

محمد سوري مشاور وزير نفت و مديرعامل اسبق شرکت ملي نفتکش در تشريح تبعات اقتصادي دور جديد تحريم‌هاي اين شرکت نفتي، گفته است: نداشتن بيمه بدنه، نداشتن بيمه پي اند آي کلاب (P & I club ) و محدوديت انتقال پول از سوي نظام بانکي و سايرخدماتي که به دليل نداشتن بيمه پي اند آي شرکت ملي نفتکش با آن مواجه است.

جزئيات بلوکه شدن درآمدهاي پتروشيمي

همزمان با تحريم شرکت ملي نفتکش به عنوان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي کشتيراني حمل نفت و فرآورده‌هاي نفتي جهان، صادرات محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي ايران هم با محدوديت‌هاي جديد بين‌المللي دست و پنجه نرم مي‌کند.

از اين رو با وجود آغاز چراغ خاموش محموله هاي صادراتي پتروشيمي ايران به کشورهاي مختلف اروپايي همچون سوئيس، بلژيک و ايتاليا اما وصول دلارهاي حاصل از صادرات محصولات پتروشيميايي به بن بست خورده است.

عيسي مشايخي مديرعامل شرکت پتروشيمي بين‌الملل ايران با اشاره به بازگشت شرکت‌هاي بزرگ خارجي به صنايع پتروشيمي ايران در گرو مذاکرات و توافق نهايي ايران و و کشورهاي عضو گروه ١+٥ است، درباره مشکلات تحريم براي صادرات محصولات پتروشيمي، تصريح کرد: براساس توافق نخست ژنو که ميان ايران و کشورهاي عضو گروه ١+٥ امضا شد، قرار بود فروش محصولات پتروشيمي ايران به جز گاز مايع " ال. پي. جي" از فهرست تحريم ها خارج شوند.

اين مقام مسئول تاکيد مي کند: هم اکنون در زمينه فروش محصولات پتروشيمي مانعي وجود ندارد، اما به دليل وجود موانع و تحريم‌ها براي انتقال پول همچنان نمي‌توانيم پول حاصل از اين فروش محصولات را دريافت کنيم.

به گفته مشايخي در حال حاضر براي دريافت مستقيم درآمد هاي به دست آمده از مسير صادرات مجتمع‌هاي پتروشيمي در حال مذاکره با بانک‌ها و موسسه‌هاي بين‌المللي هستيم.

واکنش جديد به کاهش درآمدهاي نفتي

افزايش دور جديد تحريم‌هاي بين المللي دامن صادرات و تجارت نفت خام ايران را هم گرفته است به طوري که برخي از مشتريان سنتي طلاي سياه ايران همچون هند از پرداخت به موقع ارز حاصل از خريد نفت ايران خودداري مي کنند و با تاخيرهاي طولاني پول نفت برده شده را پرداخت مي کنند.

سيد محسن قمصري مدير امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران در واکنش به اقدام پالايشگاه‌هاي هندي با هدف دريافت امتياز بيشتر از فروشندگان نفت، و پرداخت پول نفت با تاخيرهاي سه ماهه به خزانه کشور، گفت: طبق قراردادهاي مختلف سررسيد پرداخت وجه محموله هاي نفتي با يکديگر متفاوت است، بنابراين تاخيري در پرداخت وجود ندارد و وجوه در سررسيدهاي خود مطابق قرارداد دريافت مي شود.

اين در حالي است که بلومبرگ اخيرا مدعي شده است: پالايشگاه‌هاي هندي در تلاش براي دريافت امتيازات بيشتر از فروشندگان نفت هستند و دو شرکت پالايشگر مانگالور و اسار اويل، پول نفت خريداري شده از ايران را با ۹۰ روز تاخير پرداخت مي‌کنند.

کاهش قيمت نفت و محدود شدن حجم صادرات نفت ايران در محدوده يک ميليون بشکه در روز منجر به کاهش درآمدهاي شرکت ملي نفت ايران و به تبع آن عدم تامين منابع مالي طرح توسعه برخي از ميادين مشترک نفت و گاز کشور هم شده است.

بيژن زنگنه وزير نفت با تائيد کاهش سرمايه گذاري در صنعت نفت در طول دو سال گذشته تاکنون، تاکيد کرده است: با توجه به درآمدهاي فعلي فروش نفت سهمي براي توسعه ميادين مشترک نفت و گاز باقي نمي ماند
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html